Thursday, May 5, 2011

اشنایی با فرند فیید


با فرند فید زندگی آنلاین اجتماعی خود را متمرکز کنید

خدمت خوانندگان گرامی عرض کنم چند وقتی است در اینترنت سرویسی راه افتاده با عنوان Friend Feed یا فرند فید و محبوب خاص و عام گردیده است، ولی هنوز هم هستند که می پرسند فرند فید چیست؟ بایستی آن را مثل توییتر تزریق کنیم یا مثل گوگل ریدر به صورت بخوری مورد استفاده قرار دهیم! (^_^) و درصدر اعتیادش در چه حدی است؟ حداقل به این سئوال در چند روز گذشته چندین بار و به چندین نفر پاسخ داده ام و محض اطلاع همین دسته ی بی اطلاع تصمیم به نوشتن این مطلب کردم، لذا از اساتید فرند فید باز آپدیت بلاگ عذر خواهی میکنم.
در لابه لای سرویس هایی همچون توییتر، فلیکر، Digg، وبلاگتان، فیس بوک، خوشمزه و سایر سرویسهای وب دویی که ممکن است در آنها شب و روز مشغول فعالیت باشید و خدا را شکر جمیعا از جانب اداره ی مبارزه با وبلاگ ممنوع اعلام شده اند، دنبال کردن مجموعه ی فعالیت های شما بسیار دشوار است و اگر شما هم بخواهید فعالیتهای دوستی را به همین ترتیب دنبال کنید تقریبا بیچاره می شوید! پس به همین منظور فرند فید اختراع شد تا شما بتوانید زندگی اجتماعی آنلاین دیگران را دنبال کنید و دیگران نیز بتوانند زندگی آنلاین اجتماعی شما را دنبال کنند.



داستان از چه قرار است؟
اما قبل از اینکه با این سرویس درگیر شویم و راه و رسم اعتیاد به آن را بیاموزیم بد نیست یک سری توضیحات بدهیم. فرند فید در حالت کلی دو کار خاص و مجزا را انجام می دهد. اول کلیه فعالیتهای اجتماعی آنلاین شما را در یک مکان گردآوری می کند، وقتی که این مجموعه فعالیتها در یکجا متمرکز شد می توانید فید یا خروجی این مجموعه را به دوستان خود بدهید تا آنها با افزودن آن به فید خوانشان بدون حتی ورود به فرند فید فعالیتهای شما را دنبال کنند، در این مقاله به این قابلیت فرند فید، "فرند فید شخصی" می گوئیم.
و البته فرند فید به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از خود این سرویس فعالیتهای اجتماعی آنلاین دیگران و یا دوستان تان را نیز دنبال کنید. بله می توانید فید یا خروجی فرند فید دوست تان را داشته باشید و آن را به فید خوان خود بدهید، اما خود فرند فید که یک سرویس تحت وب است این امکان را برای شما فراهم آورده تا با استفاده از آن دوستان تان در فرند فید را بیابید و فعالیتهایشان را شروع به تعقیب نمائید. هر بار که شما دوستی را بیابید و شروع به تعقیب یا در اصطلاح حرفه ای ترش subscribe کنیدش مجموعه ی فعالیتهای وی شروع به نمایش داده شدن در برگه یا تب Friends در اشتراک فرند فید شما می شود. پس با مراجعه ی به برگه ی Friends می توانید فعالیت کلیه دوستان و کسانی را که Subscribe کرده اید را دنبال کنید.
اگر باز هم دوست دارید در باب فرند فید و اهمیت کارش اطلاعات کسب کنید توصیه می کنم نگاهی به این پست از وبلاگ وب 2 با عنوان فرندفيد چه فايده‌اي دارد؟ نگاهی بیاندازید.
حالا بد نیست به اینکه چگونه فرند فید شخصی مان را روبه راه کنیم بپردازیم.
راه اندازی فرند فید شخصی
برای متمرکز شدن مجموعه ی فعالیتهای اجتماعی آنلاین مان بایستی آنها را در اشتراک شخصی فرند فیدمان وارد کنیم، بسیاری از سرویس ها فقط با دادن نام کاربری و رمز عبورش به فرند فید به اشتراکتان اضافه می شوند. اما آن دسته ای که به این شکل قابل وارد کردن به فرند فید نیستند فرند فید خودش توضیحات کافی داده است که چگونه و به چه شکلی بایستی آنها را وارد کنیم.
فرند فید قابلیت یکپارچه سازی و گردآوری بوک مارکهای شما، توییت هایتان، موسیقی هایی که گوش می دهید، مطالبی که برایتان جالب است و هر چیز دیگری که فکرش بکنید را در کنار هم دارد در اصل این سرویس می تواند فعالیتهای شما را در بیش از 28 سرویس یکپارچه سازی کند و به دیگران ارائه نماید. و اگر روزی روزگاری چیزی پیدا کردید که دوست داشتید آن را در فرند فید شخصی خود با دیگران به اشتراک بگذارید و خارج از مجموعه سرویسهایی که می توانید در فرند فید وارد کنید بود کافی است به اشتراکتان در این سرویس بروید و روی گزینه ی Share something کلیک کنید و مورد مذکور را به اشتراک بگذارید.
آدرس های فرند فید شخصی بسیار ساده است، برای مثال شما می توانید فرند فید شخصی من را در این آدرس دنبال کنید 
http://friendfeed.com/hosseinesmaeili
تعقیب کردن دوستان
همانطور که گفته شد فرند فید صرفا برای یکپارچه کردن زندگی اجتماعی آنلاین شما نیست و می توانید با آن نسخه ی یکپارچه شده ی زندگی اجتماعی آنلاین دوستان خود را نیز دنبال کنید. فقط کافی است دوست شما در این سرویس عضو باشد و بعد شما فرند فید شخصی وی را subscribe کنید تا از مراجعه به سایتهای مختلف برای اطلاع از فعالیتهایش بی نیاز شوید، در اصل سرویس طوری طراحی شده که برگه ی Freinds در آن مثل یک فید خوان برای شما عمل می کند و مجموعه ی فعالیتها ی همه ی دوستانی که شما تعقیب می نمائید در آن قابل مشاهده است، ضمن اینکه می توانید فرند فید را از طریق اپلیکیشن فیس بوکش در فیس بوک یا از طریق ابزار مرتبطش در iGoogle دنبال نمائید و البته برای فایرفاکسی ها هم افزونه ی ویژه یی وجود دارد.
خوب حالا اگر دوستی در فرند فید عضو نشد و هر کاری هم کردیم حاضر نبود عضو شود چی؟ راه حلش ساده است برای یکپارچه کردن فعالیت های وی  و تعقیبش کافی است از قابلیت Imaginary Friend در فرند فید و در قسمت تنظیمات اشتراکتان کمک بگیرید، در این بخش یک دوست تخیلی ایجاد می کنید نامگذاری اش می کند و سپس اشتراک های وی در سرویس های مختلف را به آن اضافه می کنید. ;-)
می توانید لیستی از فرند فیدهای شخصی تعدادی از کاربران ایرانی را در اینجا مشاهده نمائید.
آمار و ارقام فرند فیدی
در بخش تنظیمات اشتراک فرند فید شما قسمتی وجود دارد به نام stats که به شما آمار جالبی ارائه می کند مثلا اینکه بیشترین محتوایی که شما تولید می نمائید در چه سرویسی است یا چه کسانی از دوستان شما محتوای جالب تری از نظر شما تولید می کنند یا محتوای تولیدی شما از نظر چه کسانی جذاب تر است.
اینکه محتوای تولیدی چه کسانی از نظر شما جذاب ترند و برعکسش را فرند فید چگونه آمارگیری می کند بر می گردد به قابلیتی با عنوان Like کردن در فرند فید، با این قابلیت هر بخش از محتوایی که هر کس تولید میکند و به نظر شما جذاب می آید را می توانید در اصطلاح Like کنید و خوب باقی قضیه هم مشخص است هر کس اطلاعات موجود در فید شما را بیشتر Like نماید و هر کسی که شما مطالب موجود در فیدش را بیشتر Like کنید در صدر این آمارها قرار خواهد گرفت.
و در آخر برای اینکه یک فرند فید باز حسابی شود توصیه می کنم این دو مطلب را هم نگاهی بیاندازید.
استایل فارسی برای فرند فید (ویژه ی کاربران فایرفاکس)
برگرفته از سایت http://www.updateblog.net

No comments:

Post a Comment