پاسخ خاص آیت الله مکارم به سوالات عجیب یک خانم
ماجرای استفتائات عجیب و غریب از مراجع تقلید، بعد از سایت دار شدن مراجع سوژه بسیاری از رسانه های خبری است.از شروط ازدواج گرفته تا بحث خرید و فروش و حتی نحوه نگهداری از اولاد، سوالاتی است که گاه بسیار عجیب و دور از ذهن به نظر می رسد و حتی گاهی بهت مراجع تقلید را به همراه دارد.
شفاف: ماجرای استفتائات عجیب و غریب از مراجع تقلید،
بعد از سایت دار شدن مراجع سوژه بسیاری از رسانه های خبری است.از شروط ازدواج
گرفته تا بحث خرید و فروش و حتی نحوه نگهداری از اولاد، سوالاتی است که گاه بسیار
عجیب و دور از ذهن به نظر می رسد و حتی گاهی بهت مراجع تقلید را به همراه دارد.
اخیرا نیز پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی پرسش و پاسخ درباره یک استفتاع را منتشر کرده است .یکی از تازهترین
استفتائات از آیتالله مکارم شیرازی سوال خانمی است که نظر آیتالله مکارم
شیرازی را را نسبت به شروط مورد علاقه او برای عقد ازدواج جویا شده است.
این
خانم، شروط را در اینترنت دیده است و پس از مشورت با دوستان خود، آن را با
خواستگار خود هم مطرح نموده است اما پس از موافقت خواستگار با این شروط،
محضردار از تایید این شروط و ثبت عقد ازدواج خودداری کرده است.متن سوال این
خانم و پاسخ آیت الله مکارم شیرازی چنین است:
بنده از اینترنت
شرایطی را در مورد ازدواج دیدم که خیلی خوب و عادلانه هم بود و من از آنها
پرینت گرفتم و به دوستانم هم نشان دادم و آنها هم تایید کردند که شرایط
بسیار خوبی است و میتواند برای دختری که قصد ازدواج دارد بسیار مفید باشد
برای همین با خواستگارم مطرح کردم و او هم پذیرفت ولی وقتی رفتیم محضر،
محضردار که یک روحانی هم بود گفت اکثر اینها شرایط خلاف شرع هستند و به
درد نمیخورند و حتی به تمسخر گفتند که شاید هر کس اینها را نوشته قصد دست
انداختن خانمها را داشته است، من خیلی ناراحت شدم. واقعاً همین مسایل است
که باعث میشود ما جوانها دینگریز شویم. چرا نباید به شرایط مورد توافق
طرفین احترام قایل شد؟
من شرایط را هم برایتان ارسال میکنم و از شما خواهش دارم که مرا راهنمایی فرمایید.استفتائات از آیتالله مکارم شیرازی سوال خانمی است که نظر آیتالله مکارم
شیرازی را را نسبت به شروط مورد علاقه او برای عقد ازدواج جویا شده است.
این
خانم، شروط را در اینترنت دیده است و پس از مشورت با دوستان خود، آن را با
خواستگار خود هم مطرح نموده است اما پس از موافقت خواستگار با این شروط،
محضردار از تایید این شروط و ثبت عقد ازدواج خودداری کرده است.متن سوال این
خانم و پاسخ آیت الله مکارم شیرازی چنین است:
بنده از اینترنت
شرایطی را در مورد ازدواج دیدم که خیلی خوب و عادلانه هم بود و من از آنها
پرینت گرفتم و به دوستانم هم نشان دادم و آنها هم تایید کردند که شرایط
بسیار خوبی است و میتواند برای دختری که قصد ازدواج دارد بسیار مفید باشد
برای همین با خواستگارم مطرح کردم و او هم پذیرفت ولی وقتی رفتیم محضر،
محضردار که یک روحانی هم بود گفت اکثر اینها شرایط خلاف شرع هستند و به
درد نمیخورند و حتی به تمسخر گفتند که شاید هر کس اینها را نوشته قصد دست
انداختن خانمها را داشته است، من خیلی ناراحت شدم. واقعاً همین مسایل است
که باعث میشود ما جوانها دینگریز شویم. چرا نباید به شرایط مورد توافق
طرفین احترام قایل شد؟
از لطف شما هم ممنونم
1-زوج
به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر داد تا زوجه در هر زمانی که
بخواهد از جانب زوج اقدام به متارکه کرده و خود را از علقه زوجیت رها سازد
به هر طریق اعم از بذل یا اخذ مهریه.
2-زوج به زوجه وکالت بلا عزل داد تا هر زمان خواست مهریه را به هر میزان که خواست افزایش دهد.
3-
زوجه اجازه دارد هر زمان اراده نمود به خارج از کشور مسافرت نموده و نیازی
به اجازه مجدد زوج نباشد چه برای اخذ یا تمدید یا تجدید گذرنامه و این
اجازه دائمی است.
4- زوجه حق ادامه تحصیل را تا هر مرحلهای که لازم بداند خواهد داشت در هر مکان و محلی که ایجاب کند .
5- زوج، زوجه را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد و در هر محلی که صلاح بداند مخیر مینماید.
6-
زوج مکلف است هنگام جدایی اعم از اینکه متارکه به درخواست زوج باشد یا به
درخواست زوجه، کلیه دارایی خود را اعم از منقول و غیر منقول و وجوه نقدی
بلا عوض به زوجه منتقل نماید.
7- حق انتخاب مسکن و تعیین کشور و شهر یا محل آن با زوجه خواهد بود.
8- حضانت فرزندان بعد از طلاق مطلقاً با زوجه خواهد بود و در صورت خروج از کشور نیز نیازی به اذن پدر نخواهد بود.
9-اختیار زمان بچهدار شدن مطلقاً در اختیار زوجه خواهد بود.
10-نزدیکی و تمکین در اختیار زوجه بوده و هر زمان که اراده نمود زوج مکلف به همبستری با زوجه خواهد بود.
11-اگر
احیاناً تقاضای همبستری از سوی زوج باشد زوج باید قبلاً مبلغی (که از سوی
زوجه تعیین می شود) به شماره حساب زوجه واریز نماید با این حال زوجه در
نزدیکی مخیر بوده و این امر موجد هیچ حقی هم برای زوج نخواهد بود.
12-زوج به هیچ عنوان حق طلاق زوجه را نخواهد داشت.
13-زوج پس از متارکه به هیچ عنوان حق ازدواج را نخواهد داشت اعم از نکاح دائم یا نکاح منقطع.
14-زوجه
هر وقت مصلحت بداند می تواند زوج را تنبیه بدنی نماید و زوج حق هر گونه
اعتراض بعدی را در این خصوص از خود سلب و ساقط
مینماید.
15-زوج مکلف به انجام کلیه کارهای منزل بوده و در موقع جدایی نیز حق درخواست اجرت المثل را از این حیث نخواهد داشت.
16-زوجه
هر گونه که مقتضی و صلاح بداند در برقراری ارتباط با دیگران مخیر بوده و
زوج حق هر گونه اعتراض بعدی را از خود سلب و ساقط مینماید.
17-درخصوص تربیت اولاد زوجه هر گونه صلاح بداند اقدام خواهد نمود و زوج حق دخالت در این خصوص را نخواهد داشت.
18-ریاست خانواده با زوجه خواهد بود.
19-زوجه شرط نمود که زوج ضمن اطاعت کامل از زوجه از والدین ایشان نیز تبعیت کامل داشته باشد.
20-زوجه شرط نمود عند اللزوم نفقه والدین ایشان نیز با زوج باشد.
21-حق رجوع بعد از طلاق با زوجه خواهد بود.
22-نفقه
زوجه علاوه بر مصادیق قانونی که عبارت از تهیه مسکن و البسه و خوراک و
هزینه های بهداشتی و دارویی میباشد شامل کلیه تفریحات زوجه نیز از قبیل
مسافرت خارج از کشور و غیره خواهد بود و میزان نفقه نیز توسط زوجه بدون
لحاظ کردن وضعیت مالی زوج تعیین خواهد شد.
پاسخ آیتالله مکارم شیرازی:
فکر
میکنیم آنچه نوشتهاید، منظورتان مزاح و شوخی بوده. هیچ بردهای هم در
دوران بردگی دارای چنین محدودیتی نبوده و اگر زوجی را پیدا کنید که زیر بار
این شرایط برود حتما باید او را به طبیب روانی معرفی کنید.
فکر
میکنیم آنچه نوشتهاید، منظورتان مزاح و شوخی بوده. هیچ بردهای هم در
دوران بردگی دارای چنین محدودیتی نبوده و اگر زوجی را پیدا کنید که زیر بار
این شرایط برود حتما باید او را به طبیب روانی معرفی کنید.
No comments:
Post a Comment